Aktualnie jesteśmy w trakcie wdrażania najnowocześniejszych systemów instalacji gazowych IV generacji, czyli tzw. wtrysku gazu - technologii wykorzystującej najnowsze zdobycze cywilizacyjne, w dużej mierze opartej na mikroprocesorach i oprogramowaniu komputerowym. Ścisła współpraca z największymi polskimi i zagranicznymi producentami oraz dystrybutorami instalacji gazowych pozwoliła nam być ponownie jedną z nielicznych firm, które dostosowały się do zmienionych (od 01.01.2001) przepisów prawnych obowiązujących w tej branży.

System wtrysku gazu holenderskiej firmy PRINS to wyjątkowe urządzenie IV generacji zaprojektowane dla zaspokojenia wymogów najbardziej zaawansowanych systemów wtryskowych. Podczas rozwoju tego systemu producent wyszedł z założenia, że producent pojazdu najlepiej wie jak należy zarządzać zasilaniem pojazdu w paliwo. Dlatego też, zrezygnowano z dawkowania LPG na podstawie odczytu wskazań czujników pojazdu. Najprostszym a jednocześnie najbardziej skutecznym rozwiązaniem okazało się wykorzystanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Sygnały te są wynikiem reakcji kontrolera wtrysku benzyny na aktualne zapotrzebowanie energetyczne silnika.
Schemat rozwiązania zasilania gazowego VSI.

Gaz płynny doprowadzony jest do reduktora (3) za pośrednictwem zintegrowanego z nim elektrozaworu gazowego (4). Po zredukowaniu ciśnienia gazu i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu filtrującego (8). Moduł filtrujący odpowiedzialny jest za dokładne oczyszczenie gazu z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w elektrozaworze. Dodatkowo moduł ten wyposażony jest w czujnik ciśnienia gazu i czujnik temperatury gazu. Po wyjściu z modułu sterującego pod stałym nadciśnieniem 2 barów gaz dostaje się do listwy z osadzonymi wtryskiwaczami japońskiej firmy KEIHIN. Z wtryskiwaczy kontrolowanych przez sterownik (16) (przetworzone w oparciu o ciśnienie i temperaturę gazu sygnały sterujące wtryskiwaczami benzynowymi) gaz doprowadzany jest w bezpośrednie pobliże zaworów dolotowych. Na uwagę zasługuje fakt, że dawka gazu dla każdego cylindra determinowana jest przez kontroler wtrysku benzynowego. Dlatego też nie ma potrzeby stosowania emulatorów systemu OBD, a parametry pracy silnika są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego w całym zakresie obrotowym.

REDUKTOR
  • Jednostopniowy
  • Duża pojemność (14g/s)
  • Stabilna praca przy różnych obciążeniach
  • Regulacja ciśnienia
  • Zintegrowany z sensorem temperatury płynu chłodniczego
  • Zgodny z homologacją R67-01
  • W komplecie z elektrozaworem
  • Niewielkie wymiary dla łatwego montażu
  • Homologowany do silników o mocy do 400KM

 

MODUŁ FILTRUJĄCY
  • Kompaktowa budowa z jednym lub dwoma wyjściami
  • Wymienny element filtrujący zatrzymujący cząstki o wymiarach powyżej 10 mikronów
  • Zintegrowany z sensorem temperatury i ciśnienia gazu

 

WTRYSKIWACZE

  • Zaprojektowany we współpracy z Prins przez Keihin Corp. (Japonia) - jednego z wiodących producentów wtryskiwaczy benzynowych
  • Doskonały współczynnik LFR (linear flow rate) zapewniający liniową charakterystykę pracy w pełnym zakresie przepływów
  • Liniowa charakterystyka już po upływie 2,5 ms
  • Trzy podstawowe typy pozwalające na zastosowanie zarówno w małych jak i dużych silnikach
  • Trzy podstawowe typy pozwalające na zastosowanie zarówno w małych jak i dużych silnikach
  • Wysoka jakość wykonania zapewniająca bezawaryjną pracę przez 290 milionów cykli

 

STEROWNIK
  • Zdolny do obsługi 8 wtryskiwaczy
  • System sterowania wtryskiwaczami identyczny jak w systemach benzynowych
  • Ciągłe monitorowanie pracy wtryskiwaczy:
    • Brak zasilania
    • Zbyt duże obciążenie
    • Temperatura sterownika
    • Zwarcie
  • Oprogramowanie diagnostyczne pracujące pod Windows 95/98
  • Kontroler CAN
  • Kompletny z okablowaniem - poszczególne przewody są kolorowane i opisane co ułatwia montaż
  • Automatycznie przełącza zasilanie na benzynowe w wypadku wyczerpania gazu i awarii systemu


Ponadto w swojej ofercie posiadamy urządzenia tak znanych i cenionych firm jak:
- Lovato,
- Landi,
- Landi Renzo.
Wszystkich zainteresowanych, zarówno montażem instalacji do samochodu jak i kupnem gotowych zestawów urządzeń, zachęcamy do kontaktu telefonicznego, via email lub osobiście w siedzibie firmy od poniedziałku do piątku od godziny 8.00 do 17.00.

Poniżej wykaz firm, z którymi współpracujemy:

Szanowni Państwo poniżej przedstawiamy najczęściej poruszane problemy związane z instalacją gazową w pojeździe:
1. Nie podobają ci się twoje rachunki za benzynę ?
2. Czy gaz niszczy silnik ?
3. Czy zasilanie gazowe da się zastosować w każdym silniku ?
4. Czy instalacja gazowa jest skomplikowana ?
5. PODSTAWOWE SKŁADNIKI INSTALACJI LPG
6. Zasada działania instalacji gazowej
7. UWAGI - i przepisy
8. Dokumenty, które powinien otrzymać właściciel auta

Nie podobają ci się twoje rachunki za benzynę ?
Jednym ze sposobów na niższe koszty jest zasilanie gazem, które przynosi nam duże oszczędności, co jest szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę nienajlepszą sytuację finansową.
Tylko montaż w autoryzowanych punktach instalacyjnych pozwala bezpiecznie użytkować system zasilania gazowego. Wszystkie elementy instalacji, począwszy od przewodów, a na skomplikowanym regulatorze kończąc, muszą posiadać homologację. Majsterkowanie przy instalacji gazowej jest absolutnie zakazane. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń co do jej stanu, należy odwiedzić specjalistyczny warsztat, najlepiej ten, który system w samochodzie montował.
Pomiędzy sposobem prowadzenia samochodu na gaz, czy z zasilaniem benzynowym nie ma większej różnicy. Tak więc na pierwszy rzut oka pojazd zasilany propanem-butanem niczym nie różni się od innych. Tylko wystający spod tylnego zderzaka lub wkomponowany w dolną część tylnego błotnika włoski wlew gazu świadczy o odmienności danego samochodu. Włoski bo spopularyzowany przez Włochów, a przyjęty przez większość krajowych stacji tankowania gazu LPG. Wewnątrz kabiny, najczęściej z boku kolumny kierowniczej, zamontowany jest przełącznik i odpowiadające szczególnym jego położeniom kontrolki.

Czy gaz niszczy silnik ?
Jest wręcz przeciwnie. LPG ma wysoką liczbę oktanową (przeciętnie 104) co sprawia, że dobrze spala się w każdych warunkach, bez szkodliwego dla silnika spalania stukowego. Niektóre systemy automatycznie przyśpieszają zapłon dla zasilania gazowego, co wyraźnie poprawia osiągi pojazdu. Należy pamiętać, że spalający się gaz wytwarza wyższą temperaturę oraz nie posiada związków ołowiu, które zabezpieczają gniazda zaworowe silników starszego typu. Wiadomo jednocześnie, że da się temu zaradzić. Kilkuminutowa praca silnika z wykorzystaniem etyliny, gdy jest zimny, pozwala dostarczyć gniazdom niezbędnej ilości potrzebnych związków na cały okres dobowej, gazowej eksploatacji.

Czy zasilanie gazowe da się zastosować w każdym silniku ?
Jedynym ogranicznikiem jest stan techniczny silnika i generalnie samochodu. Profesjonalny zakład montujący instalację gazową zawsze zaczyna omawianie sprawy montażu systemu od szczegółowej diagnostyki jednostki napędowej. Silnik o obniżonej kompresji, szczelności nie nadaje się do zasilania gazem. Układ zapłonowy tez musi być w nienagannym stanie. Niespalone paliwo gromadzić się będzie w układzie wydechowym i tam dochodzić może do niekontrolowanych eksplozji. To fatalnie wpływa na żywotność układu wydechowego i samopoczucie kierowcy.

Czy instalacja gazowa jest skomplikowana ?
Systemy zasilania gazem LPG (propan-butan) są układami o wysoce zaawansowanej technologii, ale nie znaczy to, że należy traktować je jak magicznych sztuczek. Mamy w kraju i regionie wielu fachowców, którzy doskonale sobie z nimi poradzą i nie ma w tym względzie dla nich tajemnic. Warto i należy korzystać z ich wiedzy.
Gaz magazynowany jest w samochodzie w stanie ciekłym w specjalnym zbiorniku. Przewodami gaz wędruje do gaźnika, na który przede wszystkim składa się reduktor (regulator) podający pożądaną ilość paliwa. W najprostszej opcji uzupełnienie stanowi mieszalnik zamontowany tam, gdzie powietrze z filtra dostaje się do gaźnika benzynowego. Tutaj właśnie dochodzi do wytworzenia mieszanki powietrza i paliwa (gaz ma tutaj postać lotną). Mieszanka przez gardziel i przepustnicę gaźnika trafia do kolektora ssącego jednostki benzynowej. Omija jednak wszystkie urządzenia gaźniaka, a ich zadanie przejmuje rozdzielacz gazu.

PODSTAWOWE SKŁADNIKI INSTALACJI LPG:

- Reduktor (parownik)
- mixer
- zbiornik

Zasada działania instalacji gazowej
Gaz płynny na skutek panującego w zbiorniku nadciśnienia przedostaje się przewodem miedzianym do elektrozaworu gazowego. Elektrozawór ten pozostaje zamknięty gdy silnik nie pracuje, bądź jest zasilany benzyną. Po otwarciu elektrozaworu gazowego gaz przedostaje się do reduktora, gdzie na skutek nagłego ogrzania odparowuje i zmienia stan skupienia na lotny (gazowy). Gaz w stanie lotnym przechodzi do mixera, gdzie następuje jego wymieszanie z powietrzem. Gotowa mieszanka jest podawana do kolektora ssącego i dalej kolektorem do cylindrów. W samochodach z układem gaźnikowym dodatkowo montuje się elektrozawór benzyny, który odcina dopływ benzyny w czasie pracy silnika na gazie.
W silnikach zasilanych układem wtryskowym odcięcie benzyny uzyskuje się odpowiednio za pomocą emulatora, okablowania z przekaźnikiem, bądź samego przekaźnika. Zmiana zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie odbywa się za pomocą przełącznika umieszczonego w kabinie kierowcy.

UWAGI - i przepisy
Od dnia 01.01.2001 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów z instalacją gazową. Każdy warsztat montujący instalację musi posiadać homologacje Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczącą montażu instalacji gazowych. Na tej podstawie można wydać wyciąg ze świadectwa homologacji do każdej nowo zamontowanej instalacji gazowej.

Dokumenty, które powinien otrzymać właściciel auta po montażu instalacji gazowej:

- wyciąg ze świadectwa homologacji
- paszport zbiornika
- paszport reduktora (parownika)
Po montażu obowiązkiem właściciela jest dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym, co należy zrobić w ciągu miesiąca od montażu instalacji.

na górę strony

 
 

Copyright © 2003 HELP GROUP - Stronę opracował i przygotował HGP

Informacje o firmie Oferta naszej firmy Oferta naszej firmy Cennik naszych usług Kontakt z nami KOntakt z nami Jak do nas dojechać Jak do nas dojechać